Nieuws

Amersfoort – Utrecht: duurder of langzamer

Cursief aangegeven is de tekst die later is toegevoegd (op 28 november)

Medewerkers die dagelijks met de snelbus van Amersfoort naar Utrecht reizen, zijn per 1 januari nadelig uit. Op de lijnen die via de snelweg reden, is geen korting meer mogelijk. Wel kan er voordelig met een QB-pas worden gereden, maar dan moet er een tragere verbinding van Qbuzz worden genomen.

Wie op zoek gaat naar de oorzaak verdwaalt al snel in een woud van aanbestedingen, subsidieregelingen en bestuursverantwoordelijkheden. Om het toch een beetje helder te krijgen een poging tot reconstructie:

  •  de HU kan er niets aan doen. 'We vinden het heel vervelend, maar we zijn een onderwijsinstelling en gaan niet over buslijnen en aanbestedingsprocedures,' meldt communicatieadviseur Mirjam Nuijten.  
     
  •  Connexxion kan er niets aan doen: de busonderneming blijft rijden met de snellijnen, maar het Bestuur Regio Utrecht, Rijkswaterstaat, gemeente en provincie hebben de subsidie op de Utrecht Bereikbaar Pas gestopt – want die subsidie was alleen nodig toen er veel wegwerkzaamheden in de regio Utrecht waren en deze zijn inmiddels beëindigd (met name de verbreding van de A2) . Aldus de woordvoerder van Connexxion.
     
  •  Het Bestuur Regio Utrecht kan er niks aan doen, want de Utrecht Bereikbaar Pas was altijd een tijdelijk initiatief. De voorlichter verwijst naar 'een soort opvolger van de Utrecht Bereikbaar Pas: de QB-pas.'  Maar die is alleen geldig op de Qbuzz-lijnen. De voorlichter: 'Dit is prettig voor reizigers vanuit Wijk bij Duurstede, Driebergen en Hilversum. Daar staat tegenover dat de pas niet gebruikt kan worden op Connexxion-bussen die (in opdracht van de provincie Utrecht) binnen de regio Utrecht rijden.'  Eventuele korting op het traject Amersfoort – Utrecht is in handen van Connexxion en de provincie Utrecht, zo stelt de voorlichter. 
     
  •  En Qbuzz reageert niet op de vraag of zij nog ooit een snellere bus tussen Amersfoort en Utrecht gaat inzetten. Die kans is klein, want die is nu eenmaal in handen van Connexxion.

Medewerkers die nu overwegen de auto te nemen, moeten er rekening mee houden dat de HU van plan is betaald parkeren in te voeren.