Amersfoortse fractie gekant tegen verhuizing Social Work

De geplande verhuizing van de opleiding Social Work naar Utrecht leidt tot politieke beroering in Amersfoort. Gemeenteraadsfractie Amersfoort2014 wil met het college van bestuur van de HU in gesprek en roept andere partijen op zich hierbij aan te sluiten.

Dat staat in een brief op de website van Amersfoort2014, die met één zetel in de gemeenteraad zit. Vorig jaar is besloten dat drie opleidingen fuseren tot één bachelor Social Work. Die zal waarschijnlijk vanaf 2017 alleen in Utrecht van start gaan.

Het gaat om Culturele en Maatschappelijke Vorming, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Die worden momenteel zowel in Utrecht als Amersfoort aangeboden. Het gevolg is dat deze opleidingen gefaseerd stoppen in Amersfoort.

Vertrek van 650 studenten
‘Dat betekent een vertrek van zo’n 650 hbo-studenten uit Amersfoort’, schrijft fractielid Ben Stoelinga van Amersfoort 2014. ‘Voltijds hbo-studenten, vanuit het gehele land, die zich vestigen in Amersfoort zijn van groot belang voor het sociaal-cultureel leven en zorgen voor een creatieve, innovatieve en vitale stad.’

Het college van B&W van Amersfoort neemt volgens Stoelinga geen actie tegen de ‘leegloop van hbo-opleidingen uit Amersfoort’. Daarom roept hij andere politiek partijen op om samen het gesprek met het college van de HU aan te gaan.

Onderwijspartij
Hij noemt het ’interessant’ of de fractie van D66 ook zal aanschuiven. De partij profileert zich immers als onderwijspartij. Maar hij bestempelt D66’er Bertien Houwing als ‘visieloze en apathische onderwijswethouder’.

HU-woordvoerder David Uitdenbogaard laat desgevraagd weten het verzoek via de media te hebben vernomen, maar dat het college nog geen uitnodiging heeft ontvangen van Amersfoort2014.