Amsterdamse hogeschool en universiteit gehackt

De Hogeschool van Amsterdam en Universiteit van Amsterdam zijn woensdag getroffen door een cyberaanval. Onbekenden verschaften zich toegang tot de ict-systemen. Het onderwijs en onderzoek gaan door, maar de instellingen zetten sommige systemen preventief uit.

Dat melden de journalistiek websites Folia en HvanA. De HU is niet getroffen door een cyberaanval, zegt een woordvoerder van de hogeschool.

De Amsterdamse hogeschool en universiteit weten niet welke systemen zijn binnengedrongen en welke niet. Er zijn geen aanwijzingen dat hackers uit lijken te zijn op persoonlijke data of onderzoeksgegevens. Veel meer willen zij niet kwijt in het belang van het onderzoek.

Twee ton losgeld

De Universiteit Maastricht was eind 2019 het slachtoffer van een cyberaanval. De hackers installeerden gijzelsoftware op de servers waardoor medewerkers en studenten niet bij hun gegevens konden. De universiteit betaalde daarop bijna twee ton aan losgeld, waarna de ict-systemen weer toegankelijk werd.

Deze week was de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) getroffen door een hack. De aanvragen voor onderzoekssubsidie zijn daarna stilgelegd. Volgens de Amsterdamse universiteit is er geen verband tussen deze twee incidenten.

Lees ook: Studenten die meebeslissen over basisbeursmiljoenen, het was een prachtige theorie