Andere methode, en de HU staat ineens elfde bij Elsevier

Foto: Kees Rutten

Elsevier Weekblad heeft haar jaarlijkse vergelijking gepubliceerd van universiteiten en hogescholen: de Elsevier Beste Studies. Daarop stijgt Hogeschool Utrecht van de laatste naar de elfde plaats – op een lijst van vijftien brede hogescholen. Maar omdat er geen gegevens uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) voor 2019 kwamen, gebruikte Elsevier dit jaar een nieuwe methode.

Afgelopen jaar besloot de Vereniging Hogescholen om niet mee te werken aan de NSE, omdat er te veel fouten waren gemaakt in de uitvoering. Bij gebrek aan NSE-resultaten koos Elsevier daarom voor een trendanalyse van 2014 tot en met 2018.

Opleidingen die goed scoorden in de laatste drie van de onderzochte vijf jaar, krijgen een ‘gouden medaille’. Twee jaar uitblinken in Elsevier resulteert in zilver, één jaar in brons.

3x zilver

De HU heeft in deze nieuwe methodiek drie zilveren medailles gekregen. Daarmee is de hogeschool gestegen van de laatste naar de  elfde plek in de lijst van 15 brede hogescholen. Vorig jaar stond het nog op de laatste plaats.

De opleidingen die een zilveren medaille behaald hebben zijn de Bachelor Medische Hulpverlening, Fysiotherapie en Technische bedrijfskunde.