Kort

Anderhalve meter afstand houden in de trein binnenkort niet meer mogelijk, meldt de NS

Als het straks drukker wordt en er meer studenten en medewerkers naar school komen, zullen we weer schouder aan schouder in de trein moeten zitten. ‘Er is geen dienstregeling mogelijk waarin treinreizigers anderhalve meter afstand van elkaar kunnen houden,’ vertelt Tjalling Smit vandaag aan Trouw. Hij is als lid van de raad van bestuur van NS verantwoordelijk voor de dienstregeling.

‘Mensen zijn inmiddels gewend aan anderhalve meter afstand, zegt Smit. ‘En nu hebben ze nog vaak een ‘viertje’ voor zichzelf. Maar dat kan binnenkort niet meer. Reizigers zullen weer naast elkaar moeten zitten.’

Hoe onveilig dat is, weten we niet. Het RIVM heeft geen cijfers over het aantal besmettingen dat in het openbaar vervoer is opgelopen.