Angst voor massale hiv-besmetting ongegrond

De angst onder Utrechtse studenten voor grootschalige besmetting met het hiv-virus is ongegrond. Er ging een hardnekkige gerucht dat studenten van zowel het Utrechtsch Studenten Corps (USC) als de Utrechtse Vrouwelijke Studenten Vereeniging (UVSV/NVVSU) besmet zouden zijn met het virus. Volgens de GGD regio Utrecht is er ‘geen enkele aanwijzing die dit gerucht ondersteunt’.

Bij de studentenverenigingen USC en UVSV circuleert al enkele weken het gerucht dat een van de studenten besmet zou zijn met het hiv-virus na een vakantie in een Afrikaans land. De student zou op zijn beurt andere studenten hebben besmet.

In overleg met de verenigingen heeft de GGD regio Utrecht het gerucht onderzocht, en het blijkt nergens op te zijn gebaseerd. ‘Navraag bij de soa-poli en bij de hiv-behandelaren in het UMCU leert dat er geen enkele aanwijzing is die dit gerucht ondersteunt. Ook bij de verenigingen zelf is niets bekend over studenten met hiv. Het gerucht lijkt daarom ook niet berusten op enige waarheid', aldus de GGD in een persbericht dat zij gisteren naar buiten bracht.

In de afgelopen jaren deden vergelijkbare geruchten de ronde in andere studentensteden. Het is onduidelijk waar deze geruchten vandaan komen.

Bron: DUIC.nl