Asielzoekers welkom aan Universiteit Gent

De Universiteit Gent is bereid zeventig asielzoekers tijdelijk onderdak te bieden. Rector Paul van Cauwenberghe besloot daartoe na aanhoudende berichten dat in België zevenduizend asielzoekers op straat leven.

De rector heeft plaats laten maken in een gebouw dat tijdelijk leegstaat omdat het pas over een half jaar verbouwd gaat worden. Maar tot nu toe heeft niemand daar nog gebruik van gemaakt. ‘De instanties zijn op de hoogte, dus zodra er in Gent geen plaats is kunnen mensen bij ons terecht’, zegt een woordvoerder.

In België is een groot tekort aan opvangplaatsen voor asielzoekers. Dat het in Gent nog geen storm loopt komt misschien doordat de instanties die de asielprocedure afhandelen in Brussel zitten en betrokkenen daar liever in de buurt blijven.

De demissionaire regering doet volgens critici weinig aan het immigratiebeleid, terwijl omringende landen de regels voor asielaanvragen hebben aangescherpt. Volgens sommigen trekt het land daardoor meer asielzoekers dan voorheen.