Avans bekostigt uitwisselingsstudenten in Engeland bij no-deal brexit

Foto: Kees Rutten

Hogeschool Avans bekostigt studenten die in september voor stage of studie naar Engeland gaan uit eigen zak. Ook bij een no-deal brexit. De instelling biedt die mogelijkheid, vanwege het belang van internationalisering. De Hogeschool Utrecht ziet daar niks in.

Sjoerd Bosgra, manager van het International Office: ‘We hebben een beperkt budget. Als studenten naar China of naar de VS willen, moeten ze dat ook zelf betalen.’ Alle studenten die die na de zomer naar Engeland gaan, hebben bericht gekregen dat ze misschien geen beurs hiervoor krijgen. Van de honderd studenten die zich aanmeldden, is er een afgehaakt. Die beurs is rond de 200 euro per maand.

De brexit bezorgt Bosgra geen slapeloze nachten. De zestien partneruniversiteiten in Engeland willen graag de samenwerking voortzetten met de HU. ‘Een kwestie van het contract omzetten. Dan maar zonder Erasmusbeurs. Voor ons valt er maar één land weg. Voor Engeland zijn het er 27!’

De 14.000 studenten en docenten die nu in Engeland studeren kunnen hun studie of stage afmaken. De Europese Unie liet in januari weten dat zij niet de dupe mogen worden van een harde brexit, waarbij Engeland de EU zonder deal verlaat.

Volgende week stemt het Britse Lagerhuis voor de derde keer over de deal die de Europese Unie sloot met May. Indien akkoord verlaat Engeland 22 mei de Europese Unie. Zo niet, dan heeft May tot 12 april de tijd om met een alternatief plan te komen. Lukt ook dat niet, dan vertrekt het Verenigd Koninkrijk zonder deal uit de EU.