Bangalijst-makers zijn anderhalf jaar niet meer welkom bij het corps

Gevel USC 2024
Het USC-gebouw - foto: Kees Rutten

Zondagavond heeft het Utrechts Studentencorps (USC) bekend gemaakt dat de makers van de ‘bangalijst’ komende anderhalf jaar geschorst zijn. Een ‘ongebruikelijk lange sanctie’ die zelden wordt opgelegd.

De verantwoordelijken zijn op de hoogte gesteld van de definitieve maatregelen. De zwaarst gestrafte is anderhalf jaar niet meer welkom bij de club. De lengte van de straffen variëren, vanwege verschillen in hun betrokkenheid. Anderhalf jaar is ongebruikelijk, laat het corps weten. ‘Dit geeft een duidelijk signaal over onze intolerantie voor dit grensoverschrijdende gedrag.’

De makers worden al aardig hard gestraft, zo meldt het corps. Ze worden momenteel bedreigd en verkeren in een sociaal isolement. Bovendien wil het Openbaar Ministerie ze strafrechtelijk vervolgen. De politie hield vrijdag 6 april de twee twintigjarige mannen aan. Ze zijn verdacht van belediging, smaad en laster. Ook liggen er aangiftes van doxing.

Niet voorgoed uitsluiten

Het USC wil de makers niet voor altijd buitensluiten. Dat acht het bestuur niet ‘proportioneel’, omdat het om een eerste overtreding gaat. Bovendien, zo laat het weten, speelden huisgenoten van een hoger jaar een rol en hebben de makers de bangalijst niet zelf publiekelijk verspreid. Wie dat wel heeft gedaan, is overigens nog niet bekend.

Op de site staat dat de Senaat en een speciaal samengestelde onafhankelijke commissie verantwoordelijk zijn voor de sanctionering. Beide hebben daartoe de betrokkenen gesproken en advies ingewonnen van externe experts. ‘Doeltreffendheid ziet hier niet alleen op vergelding en afschrikking, maar ook op herstel en preventie.’

Verdere maatregelen

Het USC had meteen al na het nieuws over de bangalijst een aantal betrokken geschorst. Ook mochten deze jongens niet mee op skivakantie. Nu zullen ze ook hun excuses moeten aanbieden aan de slachtoffers, indien zij dat op prijs stellen. De studenten zullen ook een actieve rol spelen in de verbetering van de (huizen)cultuur. Niet enkel de eerstejaars, maar ook hun oudere huisgenoten en hun huis als collectief worden in de schorsing betrokken.

De ‘bangalijst’
De lijst lekte donderdag 7 maart uit en kwam van leden van het Utrechtsch Studenten Corps (USC). Op de powerpoint-presentatie staat op elke dia een vrouw van het Utrechtse vrouwencorps, UVSV. De naam, ‘Grietenpresentatie jaartje 23’, impliceert dat het gaat om studenten die afgelopen september lid zijn geworden. Het gaat om ongeveer dertig vrouwen. Ze staan erop met naam, (bikini)foto’s en studentenhuis. Soms staat hun relatiestatus erbij, met opmerkingen als ‘Vriend zit in Roffa, heeft niks door.’ Elke vrouw krijgt ook een korte recensie, zoals ‘Gewoon geil’ of ‘KK ordinair, wel lekker geil’. Zij die niet in de smaak vallen, krijgen het predicaat ‘draak’. Ook met een eigen dia, naam, foto’s, en recensie ( ‘Pffffff erg dik’). Drie weken na deze lijst verscheen een tweede lijst. Het is niet duidelijk van wie deze afkomstig is.