Bedrijf beweert studieschuld bij DUO te verwijderen in ruil voor bitcoins

Er zijn zorgen gerezen over de veiligheidssystemen bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Het bedrijf Diploma Nederland beweert studieschulden te verwijderen uit de computersystemen van DUO. In ruil daarvoor moeten studenten 10 procent van hun lening in bitcoins aan het bedrijf te betalen.

‘Het CDA ontdekte de schimmige praktijken en wil van onderwijsminister Ingrid van Engelshoven het naadje van de kous weten’, schrijft De Telegraaf. Volgens Tweede Kamerlid Harry van der Molen gaat het hoogstwaarschijnlijk om oplichters die studenten proberen op te lichten.

Maar het kan ook dat ze daadwerkelijk in staat zijn de DUO-computersystemen te kraken, erkent hij. Dat zou betekenen dat er een mol binnen DUO actief is. ‘Mijn mond viel open toen ik dit zag. Ongegeneerd’, zegt hij tegen de krant. Van der Molen wil dat de website van Diploma Nederland uit de lucht gaat.

Het bedrijf zelf stelt niet alleen studieschulden te kunnen laten verdwijnen, maar ook valse diploma’s te verkopen. Volgens De Telegraaf is het niet precies duidelijk hoe zij dit doen, maar suggereert het bedrijf ‘de DUO-systemen van binnenuit te manipuleren’. Volgens DUO ‘voldoen alle veiligheidssystemen aan de hoogste kwaliteitseisen’.