Bedrijfsleven wil grotere rol in hbo

Het bedrijfsleven moet meer te zeggen krijgen over de richting van het hoger onderwijs, vindt werkgeversorganisatie VNO-NCW. Bij de bekostiging van opleidingen zou relevantie voor de arbeidsmarkt zwaarder moeten wegen.

De werkgevers zijn tevreden over de koers van staatssecretaris Halbe Zijlstra, die onlangs in een brief aan de Tweede Kamer uitlegde wat zijn plannen met het hoger onderwijs zijn. Hij beloofde meer ruimte voor selectie van studenten en diversiteit van opleidingen. Ook zou de bekostiging van opleidingen minder op studentaantallen moeten berusten. Dit alles in reactie op de veelbesproken adviezen van de commissie-Veerman.

‘Bij de uitwerking van de voorstellen is het zaak om de positie van het bedrijfsleven, de grootste afnemer van het hoger onderwijs, in dat onderwijs te versterken’, schrijft de werkgeversvereniging op haar website. Er zou moeten worden uitgezocht welke opleidingen het bedrijfsleven nodig heeft en welke onderzoeksgebieden voor het bedrijfsleven belangrijk zijn.

Bedrijfsleven, overheid en hoger onderwijs moeten samen de kwaliteit van het onderwijs verbeteren, aldus de werkgevers. ‘Daarbij past niet de huidige informele positie van het bedrijfsleven.’