Nieuws

‘Bedrijven moeten leren van ict-gebruik jongeren’

Een beetje msn’en met vriendinnen of foto’s op hyves zetten onder werktijd? Moet kunnen, vindt de nieuwe generatie werknemers. Een onderzoek van consultancybureau Accenture geeft hen gelijk. Werkgevers kunnen er nog veel van opsteken.
Jonge werknemers zijn vooral praktisch ingesteld. Ze gebruiken alle middelen die er zijn om een klus te klaren. Ongeacht of de benodigde computerprogramma’s zijn toegestaan door de ict-beheerder van een bedrijf. ‘Ze doen gewoon wat ze gewend waren tijdens hun studie of thuis’, zegt Anja van Beijnum van Accenture.
Daarnaast gebruikt de nieuwe generatie de bedrijfs-pc veelvuldig voor privé-doeleinden. Eén op de drie zit wel eens te msn’en, bijna de helft gebruikt sociale netwerksites als Hyves of Facebook.
Veel bedrijven hebben strikte protocollen over het gebruik van computerprogramma’s op het werk. Maar van de jonge werknemers lapt tweederde die bedrijfsregels aan zijn laars. Desnoods downloaden ze zelf andere software. ‘Dat is geen kwade opzet’, zegt Van Beijnum. ‘Ze vinden het volstrekt logisch dat ze websites en computerprogramma’s waaraan ze privé gewend zijn, ook op het werk kunnen gebruiken.’
In plaats van strengere ict-regels opstellen zouden bedrijven zich beter kunnen aanpassen, stelt het rapport. Nieuwe internetsnufjes als Twitter, sociale netwerksites en chatprogramma’s kunnen voor werkgevers ook interessant zijn. Van Beijum: ‘Jonge werknemers onderhouden hun netwerk op die manier. En dat gebruiken ze ook voor hun werk. Als een werknemer onder werktijd een uurtje op Facebook zit, is dat dus helemaal niet erg. Dat halen ze vaak ’s avonds in door nog iets voor de zaak te doen. De grens tussen werk en privé vervaagt.’
Accenture deed wereldwijd onderzoek onder 5500 ‘millenials’: de generatie scholieren, studenten en pas afgestudeerden tussen de 14 en 27 jaar. Daarvan kwamen er 370 uit Nederland.