Bekertjes stapelen voor het schokeffect

Bring Your Own Coffee Cup
Vieze bekertjes op PL 101. Foto: Maarten Nauw

In de hal van Padualaan 101 staan tweeduizend opgestapelde vieze koffiebekertjes. De oogst van vier dagen sparen. Het opstapelen kostte 2,5 uur.

Zes studenten van de minor International Development Work maakten er een project van om de mensen op Hogeschool Utrecht te confronteren met het aantal koffiebekers dat ze dagelijks weggooien. De belangrijkste boodschap? ‘Neem je eigen beker mee.’ En anders: gebruik je weggooibekertje vier keer, stop er geen theezakjes of fruitschillen in voordat je hem in de vuilnisemmer gooit en stop hem in het juiste vakje. Dan kunnen ze er uiteindelijk medicijnverpakkingen van maken.

Gewetensvraag: nemen de studenten van deze groep zelf wel hun beker van thuis mee? ‘Nee! lacht Shiva (19), student Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Maar: hij is het wel van plan.