Columns

Belal heeft een bezwete vis als vriend

Foto: Kees Rutten

Belal Hanifi studeert Journalistiek aan de HU en schrijft soms een column voor Trajectum.

Je zult me moeten geloven op mijn bruine ogen als ik je vertel dat een maatje van mij met een neppe QR-code naar de sportschool gaat. Echt. Niks aan gelogen. Hoe de vork precies in de steel zit mag Joost weten, daar bemoei ik mij niet mee. Maar serieus: ik vind het een vreemde gewaarwording. Ik zou niet eens weten wat ik ervan moet vinden. Nood breekt wet? Creatief? Asociaal? Een opportunist?

Ik ben dan iemand die verdwaald raakt in gedachten. Hoe zullen we terugkijken op dit fenomeen? Wat zijn de begrippen en de daarbij behorende definities? En als híj het kan en doet, dan lijkt me dat er meerderen zijn zoals hem. Toch?

Het lijkt zo surrealistisch, toch zie ik het voor me: twee á drie politiewagens die scheef gestationeerd staan bij een sportschool. Een collectief van logge figuren, bepakt met een arsenaal aan politiegerei, nijdig opzoek naar de grote vis. Een vis gedrenkt in zweet wel te verstaan. Haha, de ironie, héérlijk.

Ik vraag me dan ook af hoe de verbalisanten het proces-verbaal gaan opmaken met meneer vis. ‘Dus je dacht hiermee weg te komen? Naar de sportschool zonder geldige QR-code? Heb je dit vaker gedaan?’ Prachtig. Het is een opzichzelfstaande meme, eentje die je aan de muur kunt hangen – of in de huidige tijdsgeest zul je daar wellicht een NFT van kunnen maken.

Afijn, ik moet terugkomen op mijn woorden. Ik vind er wél wat van. Al jaren kampt de Nederlandse politie met een tekort aan personeel en een te hoge werkdruk. Het is bespottelijk. Wie maakt in hemelsnaam zo’n onuitvoerbaar beleid? Het is een klodder spuug in het gezicht van politieagenten die iedere dag door weer en wind gaan. Alsof het de bedoeling is dat het niet werkt.

Dienders van de wet opzadelen met dit soort wantoestanden. Die vis te moeten vangen is een vernedering van de bovenste plank. Mijn gedachten gaan uit naar de agent die tegen zijn geweten in handelt. Want eigenlijk wil ik je niet begrijpen, maar ik begrijp je. Jij doet ook maar wat er van je gevraagd wordt.

Overigens is meneer vis een toffe gozer. Eentje die God vreest en een ander geen schade berokkent. Een jongen die ook maar gewoon wil sporten.

Tekening Belal Hanifi