Belastingdienst controleert strenger op inzet freelancers

Sommige hogescholen huren docenten onterecht in als freelancer. De Belastingdienst gaat strenger controleren, en dat kan tot forse naheffingen leiden.

Een freelancer die langdurig lesgeeft aan een hogeschool is geen zelfstandige, maar eigenlijk in loondienst. Die regel bestaat al langer, maar sinds kort speurt de Belastingdienst actiever naar overtredingen, beaamt een woordvoerder. Hogescholen die hun docenten of studieadviseurs niet in dienst nemen maar via een zzp-constructie inhuren, maken zich wat de overheid betreft schuldig aan ontduiking van belastingen en premies.

Saxion Hogescholen is de eerste onderwijsinstelling die actie onderneemt, meldde de AOb-website hogeronderwijs.nu gisteren. Uit vrees voor flinke naheffingen, stopt de hogeschool met het inhuren van freelancedocenten. ‘We hebben van de inspectie in Enschede begrepen dat ze de regels strenger gaan toepassen’, bevestigt Ingrid Lammerse, directeur human resource management.

Bij Saxion werken in het onderwijs 120 zzp’ers. De meesten krijgt nu een tijdelijk contract of worden via het uitzendbureau ingehuurd, maar een aantal wil dat volgens Lammerse niet. ‘Van hen moeten we binnenkort afscheid nemen. Gelukkig hebben we met de Belastingdienst kunnen afspreken dat de docenten die hun papieren voor 2014 al op orde hadden tot september mogen blijven.’

De regels gelden in principe landelijk, maar volgens Lammerse is er nog veel onduidelijkheid bij hogescholen. In sommige regio’s worden ze strenger toegepast dan in andere. Ze waarschuwt bovendien dat ‘we het kind niet met het badwater moeten weggooien. Een zzp’er mag nu nog maar acht uur per jaar in het onderwijs werken. Dat is jammer, want beroepsopleidingen willen graag mensen voor de klas zetten die verstand hebben van het werkveld. Dat wordt op deze manier wel moeilijker.’

Een woordvoerder laat weten dat de Verening Hogescholen met de Belastingdienst overlegt over de gevolgen van de strengere controles. De vereniging waarschuwde eerder al voor forse naheffingen, nadat een aantal hogescholen met terugwerkende kracht de belastingen en premies van de afgelopen vijf jaar moesten betalen. Welke hogescholen dat geweest zijn, kan de woordvoerder niet zeggen.

Ook weet hij niet of er meer hogescholen zijn die hebben besloten geen freelancers meer in te huren. ‘Maar veel opleidingen maken zich zorgen over de consequenties van het nieuwe beleid.’