Columns

België loopt voor

Vlaanderen gedijd aardig onder z’n eigen Vlaamse deelregering, zonder op de vingers getikt te worden door de federale ‘regering van lopende zaken’. Intussen slurpt de Vlaamse Persgroep geleidelijk de Nederlandse media op.
Zo dichtbij en toch zo anders zijn onze zuiderburen. Wij kennen abonnementen op kranten en tijdschriften, iets wat men nauwelijks kent in de landen om ons heen, ook niet in België.

Er wordt daarom veel meer aandacht besteed aan voorpagina’s van kranten en tijdschriften. Bij de laatste zie je vaak platte cadeautjes in cellofaan mee verpakt en binnenin aanbiedingen, die aansluiten bij de lezersgroep om zo loyaliteit te kopen. Bonnetjes in kranten sparen om er maar voor te zorgen dat men in plaats van een enkele krant in de week, elke dag een krant koopt.

Resultaat van dit alles is dat 1 op de 10 cd’s in België bij krant of tijdschrift verkocht wordt met een marktwaarde van bijna € 7 miljoen, aldus een onderzoek van de Hogeschool West-Vlaanderen dat deze week verscheen. Onlangs verkocht Trijntje Oosterhuis via het AD 75.000 cd’s, opwinding alom. Als je zaterdag de Volkskrant koopt, krijg je gratis een van de 500.000 dvd’s, The American, een film van Anton Corbijn met in de hoofdrol George Clooney. Toch iets opgestoken van onze buren?