Bemiddelingskosten voor nieuwe kamer afgeschaft

Het vinden van een nieuwe studentenkamer wordt goedkoper. Straks mogen bemiddelingsbureaus hun kosten niet langer op studenten afwentelen. Ze mogen alleen de huisbaas een rekening sturen.

De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met een wetsvoorstel van minister Blok (Wonen) dat hiervoor zorgt. Het werd bijna een jaar geleden al aangekondigd.

In sommige steden is het moeilijk om een studentenkamer te vinden. Woningzoekers kloppen dan aan bij een bemiddelingsbureau. Ze betalen bemiddelingskosten voor het vinden van een nieuwe kamer, terwijl ook de verhuurder in de buidel moet tasten.

Twee walletjes
De bemiddelaar eet dus van twee walletjes: zowel de verhuurder als de huurder betaalt. Voor zelfstandige woningen mocht dit al niet, maar voor kamerverhuur gold een uitzondering: men vreesde dat verhuurders zelf hun kamers zouden gaan aanbieden als ze voor de bemiddelingskosten moesten opdraaien. Dat zou de kamermarkt onoverzichtelijk maken.

Maar tegenwoordig kunnen verhuurders hun kamers eenvoudig via het internet aanbieden en kunnen kamerzoekers die woonruimte makkelijk vinden. De uitzondering voor kamerverhuur is dus achterhaald, meent het kabinet.

De nieuwe wet gaat nu naar de Raad van State, die erover adviseert. Daarna zal de Tweede Kamer zich erover buigen.