Columns

Beroemdheden versterken merken

Onlangs publiceerde onderzoeksbureau Millward Brown een top-10 van beroemdheden uit binnen- en buitenland die gekoppeld zijn aan merken en ingezet worden in reclamecampagnes. Cruciaal is dat de consument zich kan identificeren met de persoon, dat hij of zij past bij het product en op kan treden als woordvoerder van het product of dienst. Dan gaan we er natuurlijk ook van uit dat ’t een echte beroemdheid is, die vaak èn positief in het nieuws komt.

Bij de afstudeerrichting Sport- & Entertainmentmarketing zijn al bekende gastsprekers langsgekomen, zoals Ellen ten Damme, Moke, Van Velzen. En misschien minder tot de verbeelding sprekend, maar ook directeuren van muziek- en filmbedrijven. Toch spreken de beroemheden meer tot de verbeelding. Johan Cruijff ging zo ver om zijn naam aan een opleiding te verbinden (met een gekocht curriculum), welke inmiddels op vele hogescholen en universiteiten op de wereld draait.

Zijn beroemdheden ook inzetbaar voor een hogeschool? Joop van den Ende heeft zich uitgelaten meer met ’t onderwijs te willen doen. Hij steunt al een ROC. Ik weet niet of ons college dit accepteert, want zowel hij als Cruijff hebben niet meer dan een mavo-opleiding. Ook John de Mol heeft niet eens een HBO-opleiding afgerond. Tsja, mogen zij zich van het College van Bestuur inlaten met de HU?