Columns

Beste student: gedraag je niet als consument

Huib
Huib. Foto: Kees Rutten

Huib de Zeeuw is docent aan de opleiding Journalistiek. Zijn column verschijnt om de week bij Trajectum.

‘Kan het de studenten echt niks schelen?’ Een collega probeerde in zijn klas tevergeefs een discussie te starten over het regeerakkoord. De klas reageerde zelfs flauwtjes over de voorgenomen invoering van de langstudeerboete. Hij begreep er niets van.

Er ontstond een interessante discussie in de docentenkamer. Zijn studenten echt passiever geworden? Komen ze niet langer op voor hun rechten? Vergelijk dat met de studentenprotesten eind jaren zestig. Een oudere collega nuanceerde dit. Lang niet alle studenten waren hierbij betrokken.

Maar het was niet alleen in de jaren zestig. Een kleine tien jaar geleden, in februari 2015 besloten honderden studenten van de Universiteit van Amsterdam het Maagdenhuis te bezetten. Ze eisten meer inspraak en minder rendementsdenken. Directe aanleiding was het stopzetten van een aantal ‘niet rendabele’ talenstudies.

Als oud-UvA student voelde ik mij zeer betrokken bij deze protesten en heb toen ook een aantal discussieavonden bezocht. Ik kan mij nog goed herinneren hoe in de geest van de Occupybeweging studenten met hun handen wapperden ter goedkeuring van een motie die werd voorgedragen.

Dat soort avonden scherpt je denken. Je hoeft het niet overal eens over te zijn, maar je wordt er wel van bewust dat je invloed en inspraak kan hebben op het hoger beroepsonderwijs.

Maar met die betrokkenheid van studenten is het op onze hogeschool wel treurig gesteld. Slechts 4,38 procent van de studenten heeft een stem uitgebracht bij de medezeggenschapsverkiezingen. Van de bijna 34.000 studenten heeft een kleine vijftienhonderd de moeite genomen om zich te verdiepen in deze verkiezing en gebruik gemaakt van hun stemrecht.

Waarschijnlijk zegt die hele medezeggenschap jullie maar weinig,  maar weet wel dat voor de inspraak is gestreden door talloze studenten.

Dus hierbij de oproep: gedraag je niet als consument, maar als een jonge professional die op een kritische manier betrokken is bij het hoger onderwijs. Dat helpt bij je vorming en draagt bij aan betere kwaliteit van de hogeschool.