Bestuurders domineren onderwijs top-10

Volgens maandblad Opzij is universiteitshoogleraar Louise Fresco de machtigste vrouw in de wereld van onderwijs en wetenschap. Onderwijsbestuurders met nevenfuncties hebben dit jaar de overhand in de top-10.

Geri Bonhof, collegevoorzitter van de HU en vice-voorzitter van de HBO-raad, zakt van plaats vier naar
zeven. Die dankt ze aan ‘de inspirerende en transparante wijze waarop
zij de HU bestuurt en extern representeert’.

Annette Roeters, de baas van de Onderwijsinspectie, steeg van de vijfde naar de tweede plaats vanwege ‘haar kritiek op het functioneren van met name vijf hogescholen, waaronder Inholland, waar studenten ten onrechte een diploma kregen’. Het leidde er volgens Opzij toe dat het kabinet het toezicht op het hoger beroepsonderwijs verscherpte.

Yvonne van Rooy, collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht, daalde van de tweede naar de derde plaats. ‘Van alle vrouwelijke bestuurders bij universiteiten is zij de machtigste’, aldus Opzij. Ze wordt in de lijst gevolgd door de collegevoorzitter van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Pauline van der Meer Mohr.

Henriëtte Maassen van den Brink, hoogleraar economie aan de universiteiten van Amsterdam en Maastricht is volgens de jury ‘minder beeldbepalend’ dan vorig jaar. Ze zakt van de eerste naar de vijfde plaats.

Jongste vrouw op de lijst is wederom hoogleraar psychologie Eveline Crone (36). Ze daalde weliswaar van de vierde naar de zesde plaats, maar is als een van de jongste vrouwelijke hoogleraren van Nederland nog steeds een factor van betekenis: ze schreef een bestseller over het puberbrein, kreeg anderhalf miljoen euro onderzoeksgeld van de European Research Council en werd vorig jaar benoemd in de Programmaraad voor het onderwijsonderzoek (PROO) van de wetenschapsorganisatie NWO.

Voor de samenstelling van de Opzij top-100, die eigenlijk bestaat uit tien lijstjes met tien namen uit een specifieke sector, werden ’talloze’ deskundigen geraadpleegd. Voor de onderwijstop-10 werd onder meer gesproken met medewerkers van universiteitenvereniging VSNU, de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen en de Onderwijsraad. Een jury onder leiding van bijzonder hoogleraar management van diversiteit en integratie Halleh Ghorashi (Vrije Universiteit) stelde de definitieve ranglijsten vast.

Hekkensluiter van de top-10 is Jet Bussemaker van de Hogeschool van
Amsterdam.