Bezetters moeten Bungehuis snel verlaten

De studenten die een gebouw van de Universiteit van Amsterdam bezetten, moeten het pand binnen vier uur verlaten. Dat heeft de rechter donderdag eind van de middag in kort geding besloten.

De bezetting van het Bungehuis in de binnenstad van Amsterdam is niet proportioneel en is te hinderlijk voor het onderwijs en onderzoek aan de universiteit, oordeelt de rechter. De actievoerders wilden het pand niet verlaten zonder concrete toezeggingen van het bestuur over meer democratie en transparantie.

Dwangsom
De UvA wil het pand zo snel mogelijk leeg hebben, zodat iedereen maandagochtend weer aan de slag kan. Het bestuur eiste een dwangsom van honderdduizend euro per persoon per dag, maar dat wordt duizend euro per dag met een maximum van 25 duizend euro per dag voor alle bezetters, oordeelt de rechter. De actievoerders moeten de kosten van het proces betalen.

Of de actievoerders het pand nu daadwerkelijk gaan verlaten is nog niet duidelijk. Om zeven uur vindt er een persconferentie plaats.

Sinds vrijdagochtend 13 februari hield een groep van tientallen studenten het Bungehuis van de UvA bezet. De actievoerders eisten onder andere meer inspraak in belangrijke beslissingen en een gekozen college van bestuur.

Foto: HOP