Bezetting gebouw universiteit opgeheven, demonstratie volgt

De studenten die vanaf maandag een hal in het Minnaertgebouw van de Universiteit Utrecht bezet hielden stoppen ermee. Zij rollen vandaag om 14.00 uur hun slaapzakken op, maken de ruimte schoon en vertrekken een uur later met een demonstratieve tocht.

Ongeveer veertig studenten van actiegroep End Fossil: Occupy bezetten de hal. Daarbij kon iedereen binnenlopen terwijl er workshops en lezingen plaatsvonden. Zij stelden meerdere eisen aan de universiteit. Het beëindigen van de banden met de fossiele industrie was een ervan.

Dinsdagmiddag probeerde een groep het Bestuursgebouw van de universiteit te bezetten, maar dit werd door de universiteit verijdeld, schrijft DUB. De universiteit gaat de banden met bedrijven in de fossiele industrie niet stopzetten, maar komt voor de zomer met een plan hoe met die samenwerking om te gaan. De bezetters vinden dit niet ver genoeg gaan.

Gisteren heeft de politie een bezetting aan de Erasmus Universiteit beëindigd. Woensdag was het de beurt bij de TU Delft. Ook in andere steden zijn plannen voor bezettingen, onder meer in Amsterdam en Eindhoven.