Biercantus Ragweek: ‘Kinderfeestje met heel veel bier’

Café Otje is woensdagavond 9 maart versierd met slingers en ballonnen. Op de tafels midden in het café liggen kleurrijke tafelkleden en bakjes snoep. Het lijkt net een kinderfeestje. Tot de kannen met bier op tafel worden gezet: de biercantus is begonnen, ter afsluiting van de Ragweek, de goede-doelen-week van studentenverenigingen.

‘De meeste dromen zijn bedrog…’ brullen een dertigtal studenten mee met de muziek die uit de speakers knalt. De meeste nummers kennen ze nog uit hun kindertijd. ‘We wilden een thema dat met de goede doelen Stichting Kinderdroomwens en Stichting Kindia te maken had, toen kwamen we al heel snel op het thema Hits 4 Kidz,’ zegt Joris den Boer (21), voorzitter van het bestuur van de Ragweek. ‘Drinkt u even snel door, voordat we beginnen met de Spice Girls,’ roept een van de organisatoren door een microfoon. ‘Het is eigenlijk een kinderfeestje met heel veel bier,’ vindt Joris.

Een paar deelnemers van de cantus zijn verkleed als wat ze vroeger wilden worden. Hier en daar duikt een student met politiepet op. Sommigen lopen rond in een onesie of slobbertrui. Aimée Laane (23) is niet verkleed, maar is wel blij met het thema. ‘Ik vind de aankleding heel goed, het is echt een kinderfeest op deze manier.’ Ze is van plan om vanavond flink mee te doen met de cantus. ‘Maar niet te lang, want ik moet morgen weer studeren.’

De afgelopen week heeft Stichting Ragweek verschillende activiteiten georganiseerd, waaronder een veiling en een bootcamp bij Fit For Free. Met deze activiteiten heeft de Stichting ongeveer 2300 euro opgehaald. ‘Wat de totale opbrengst zal zijn, is nu nog spannend. We moeten van heel veel verenigingen nog horen hoeveel ze hebben opgehaald. Ons doel is om de tienduizend euro te halen,’ zegt Joris.

Hij heeft er vertrouwen in en kijkt met een goed gevoel terug op de week: ‘Van een aantal verenigingen hebben we al mooie bedragen gekregen. Verder was het heel gezellig, we zijn zelf ook zoveel mogelijk langs geweest bij de activiteiten. Vanavond hoop ik op een mooie afsluiter.’ Met de dertig kaarten die er verkocht zijn voor de biercantus, vindt Joris de opkomst voor een woensdagavond zeker geen tegenvaller.

Check onze Facebookpagina voor foto's van deze activiteit