Columns

Biertje drinken en liedje zingen in karaokebar Ome Willem

Marijke Kolk is docent bij de opleiding Journalistiek. Iedere veertien dagen schrijft ze een column voor Trajectum. Deze keer doet ze verslag van de online introductie. ‘Een beeeeetje verlieieieieifd’.

De zon valt in dunne strepen door de ramen en uit het JBL-boxje op de tafel laat Merol weten dat ze het lekker vindt ‘met de meiden’. Het is eind augustus en twaalf ouderejaars studenten Journalistiek, mededocent Toon en ik kijken naar het grote scherm in een van de klaslokalen. Chips en cola onder handbereik. Online introductie 2020 is in volle gang.

Meer dan driehonderd nuldejaars hebben inmiddels kennisgemaakt met hun klasgenoten en gepraat met beroemde journalisten (‘Wanneer dacht u nou: ik word journalist?’). Vandaag kijken we hoe ze het er vanaf brengen met ‘Uhhh…vergeet je tandenborstel niet’ (vrij naar het bekende tv-programma van Rolf Wouters uit de jaren 90).

Normaal doen we dit in een grote tent in de bossen van Baarn. Studenten rennen dan naar hun tent of het bos in om zo snel mogelijk bepaalde voorwerpen te zoeken en te tonen. Nu proberen we dit spel online. Op de app flitsen de foto’s voorbij. Studenten met hun collegekaart in de hand, een condoom op het hoofd of in een innige knuffel met mams. We kunnen het bijna niet bijhouden. Flits, flits, flits. Het werkt!

In de kritiek op het online onderwijs wordt vaak gewezen op het belang van gedeelde ervaringen, activiteiten en het gevoel ergens thuis te horen. Dat kan alleen tot stand komen door elkaar te zien. Vandaag denk ik: dit kán dus ook online. En nee, we willen niet elke dag een student met een condoom op zijn of haar hoofd zien. Maar eens goed brainstormen over hoe je online kunt inzetten voor meer dan alleen kennisoverdracht lijkt mij een prima plan.

Na drie geweldige dagen in de ‘regiekamer’ van het online intro-event, en heel veel positieve reacties van zowel nuldejaars als docenten, eindigen we op woensdagavond met de twaalf studenten van de introcommissie in karaokebar Ome Willem. Op anderhalve meter drinken we een biertje en zingen we een liedje. Een student heeft een nummer aangevraagd dat ik moet zingen. Hazes. De oude. Niet veel later ‘bler’ ik ‘Een beeeeetje verlieieieieifd’ door de (keurig voor mij ontsmette) microfoon. En zo voel ik me ook. Een beetje verliefd. Op de hele introcommissie. Op alle nuldejaars. Op Ome Willem. Op mijn baan.

De volgende dag krijg ik een app van een andere student (van de introcommissie). Waren drie top dagen! Zie nu wat filmpjes van Baarn van twee jaar geleden… maar daar konden deze drie dagen en gisteravond echt aan tippen! Ik blijf lekker in bed vandaag.