Biertje tijdens bardienst science cafés blijft

Foto: Kees Rutten

Vrijwilligers die achter de bar staan bij de science cafés kunnen gerust een biertje of wijntje blijven drinken. Het verbod op het nuttigen van alcohol tijdens de dienst is van de baan. Wel moeten de vrijwilligers zelf hun verantwoordelijkheid nemen.

Hiermee lijkt de angel uit de kritiek van de besturen van hogeschoolcafés en studenten in de Hogeschoolraad (HSR) op de nieuwe Regeling Verantwoord Alcoholbeleid. Hierin stond onder meer dat de vrijwilligers geen alcohol mogen drinken tijdens de dienst achter de bar.

Studentbestuurders van de science cafés waren verbaasd over het voorgenomen verbod. ‘De barmensen mogen nu tijdens het werk een biertje drinken als compensatie van de uren achter de bar’, zei Joris Liesveld, penningmeester van Het Proeflokaal.

Niet beschonken achter de bar

De bestuurders zijn het wel eens met de intentie dat vrijwilligers niet beschonken achter de bar mogen staan. Ze moeten immers kunnen optreden als dat nodig is. Maar bij een rigoureus alcoholverbod vrezen ze dat de cafés moeilijk aan vrijwilligers kunnen komen. Binnen de HSR opperden studentraadsleden dat de cafés hierdoor mogelijk moesten sluiten. HideOut aan de Heidelberglaan is al tijdelijk dicht vanwege een gebrek aan studentbestuurders.

Woensdagmiddag kwam het nieuwe collegelid Eva Reuling met een alternatieve formulering tijdens haar eerste vergadering met de voltallige HSR. Hiermee zwakte ze de bekritiseerde regel af. ‘Van studentbestuurders en vrijwilligers wordt verwacht dat zij hun verantwoordelijkheid nemen tijdens de bardienst’, zo las Reuling voor. Hierdoor is het toegestaan dat vrijwilligers beperkt een biertje of wijntje nuttigen tijdens de dienst achter de tap. De raad neemt waarschijnlijk volgende week woensdag een besluit hierover.

Afscheidsborrel of kerstviering

De Regeling Verantwoord Alcoholbeleid komt boven op de huisregels van de HU. Die bepalen dat er pas na 16.00 uur bier of wijn geschonken mag worden. Verder mogen dranken niet meer dan 15 procent alcohol bevatten. Voor medewerkers geldt tot op heden dat alcoholgebruik op de werkplek taboe is: binnen de hogeschool mag alleen gedronken worden in de science cafés en tijdens evenementen, zo luidt de regel.

Sommige HSR-raadleden vroegen zich twee weken geleden af of een afscheidsborrel of kerstviering op een instituutsplein dan niet toegestaan is. Eva Reuling zei hierop dat ook op andere plekken alcoholhoudende dranken zijn toegestaan, mits deze zijn besteld bij de catering van de hogeschool.

De Regeling Verantwoord Alcoholgebruik is door het college opgesteld op verzoek van de Vereniging Hogescholen. De VH schaarde zich achter het Nationaal Preventieakkoord uit 2018 dat onder meer het problematisch alcoholgebruik moet tegengaan.