Bierviltje helpt financiële buffer op te bouwen

Hoe kunnen mensen in alle fasen van hun leven een financiële buffer opbouwen? Deze vraag stelde het lectoraat Schulden & Incasso van Nadja Jungmann tijdens een battle onder studenten en young professionals.

Van de 49 ingezonden ideeën werd uiteindelijk één winnaar gekozen: ‘Een goed idee past op een bierviltje’. De bedenker daarvan ontvangt 350 euro.

De winnaar van deze wedstrijd stelt voor om op grote schaal bierviltjes te verspreiden waarop mensen wordt gevraagd hoeveel buffer (zoals spaargeld) ze hebben en hoe ze die denken te kunnen vergroten. Het viltje bevat een QR-code, die hen direct leidt naar een site, bijvoorbeeld die van het Nibud. Daar kunnen zij berekenen hoe groot hun financiële reserve zou moeten zijn.

Ontslag
Volgens onderzoek van onder meer het Nibud heeft zeker veertig procent van de Nederlanders onvoldoende spaargeld om financiële tegenvallers op te vangen. In deze tijden van crisis kan een buffer nodig zijn, bijvoorbeeld bij ontslag of als het huis ‘onder water staat’. Veel problemen worden voorkomen wanneer mensen zich daar meer bewust van zijn.

De jury van de ‘buffer battle’ keek bij de beoordelingen van de inzendingen vooral naar de verwachte impact op gedrag, de uitvoerbaarheid en of het concept past bij de belevingswereld van de beoogde gebruikers. Het winnende idee werd geprezen vanwege de lage kosten om bierviltjes te maken. Bovendien liggen die op plekken waar mensen de tijd hebben om met elkaar te praten.
Campagne
Het lectoraat van Nadja Jungmann zoekt samen met de juryleden uit hoe de ideeën verbeterd kunnen worden zodat uiteindelijk een echte campagne van start kan gaan. Studenten van de faculteit Communicatie en Journalistiek gaan aan de slag met de doorontwikkeling, als onderdeel van het programma Nieuwe Dingen Doen (NDD).

Bron: HU Redactie