Reportage

100 jaar lab-onderwijs, met Marion Koopmans en studente Rachelle (21)

Foto: Jester van Schuylenburch

De Utrecht Science Week begon op vrijdag 30 september met de viering van 100 jaar laboratoriumonderwijs. Het Institute for Life Sciences & Chemistry (ILC) van Hogeschool Utrecht organiseerde daarom een gastcollege op Padualaan 101 met de bekende virologe Marion Koopmans.

Koopmans weet de volle collegezaal – vooral gevuld met vakmensen, docenten en een handjevol studenten – op te warmen met een korte geschiedenis van het ontstaan van de virologie. De zaal hangt aan haar lippen, mede door haar grapjes tussendoor.

Ze vervolgt met een verhaal over lucky bamboo, wat erg populair was in de beginjaren van deze eeuw. In de lucky bamboo zaten muggenlarven die ook verschillende soorten virussen meenamen des tijds. ‘Maar gelukkig niet zo besmettelijk als corona’, vertelt Koopmans opgewekt. Waarna de zaal lacht en eigen ervaringen naar elkaar fluistert.

Vragen en netwerken

De host Jim Jansen, hoofdredacteur van New Scientist, weet het enthousiasme van de zaal goed vast te houden met een presentatie die doet denken aan Jimmy Fallon van de Tonight Show. Aan tafel naast hem zit Chemie-student Rachelle Granneman (21). Met veel plezier geeft ze de vragen van het publiek door aan de tafelgasten, via haar tablet.

Rachelle is eigenlijk bezig met haar afstuderen, maar vindt ook tijd om te helpen bij deze lustrumviering. Ze heeft net een bestuursjaar gedaan bij Uranymus, de studievereniging van het Institute for Life Sciences & Chemistry van de Hogeschool Utrecht. Hierbij heeft ze instituutsdirecteur Patrick Cramers ontmoet. Met hem en het bestuur is ze om de tafel gaan zitten om de studievereniging en de opleiding beter op elkaar te laten aansluiten. Verder heeft ze geholpen met de promotievideo voor de opleiding. Waarna Cramers haar nog vroeg om te helpen bij deze dag.

‘Heel spannend en leuk om te doen’, vindt Rachelle. ‘Een once in a life time experience om met zulke grote namen aan tafel te mogen zitten.’ Ze vervolgt ‘Ik ga iedereen proberen toe te voegen aan mijn LinkedIn vanmiddag, en bij de borrel nog wat meer te netwerken.’

Vrouwen, wereldproblemen en milieu

Rachelle ziet bij deze viering van het 100-jarig bestaan dat het laboratoriumonderwijs van ver is gekomen. De sector bestaat nog steeds voornamelijk uit mannen. Zelf merkte de studente dit ook toen ze vijf jaar geleden aan de opleiding Chemie begon. ‘Nu merk ik dat er een langzame verschuiving plaatsvindt, er komen steeds meer vrouwen bij de opleiding en dat vind ik heel leuk.’ Ze kijkt uit naar de volgende honderd jaar, juist omdat mannen- en vrouwenbreinen toch iets anders werken. Daardoor krijg je verschillende invalshoeken wat weer heel belangrijk is voor dit vakgebied, legt ze uit.

In de vijf jaar dat ze nu de opleiding doet, zijn er meer vrouwen bijgekomen. Volgens haar komt dat mede doordat zoveel hedendaagse wereldproblemen zijn  op te lossen met Chemie. Denk aan klimaatverandering maar ook aan virussen. Ook komen deze problemen dichterbij door social media en willen steeds meer mensen actie ondernemen om het verschil te maken.

Zelf zou ze graag middels de opleiding Chemie ervoor willen zorgen dat de wereld milieuvriendelijker wordt. Ze zou het liefst Defensie minder milieubelastend willen maken. ‘Als oorlogen toch gevoerd moeten worden moet, dan liever duurzaam’ meldt Rachelle vastberaden.

De Utrecht Science Week loopt nog door tot en met vrijdag 7 oktober.