Bij de Maliebaan krijgen wel heel veel fietsers een boete voor rood licht

Foto: Student & Starter

Volgens de lokale partij Student & Starter is er sprake van een explosieve toename van het aantal boetes voor fietsers op het kruispunt Maliebaan. Meer dan 1000 boetes waren er al uitgedeeld per 1 oktober, allemaal voor rijden door rood licht. Student & Starter vindt deze toename bezwaarlijk. Boetes uitdelen mag nooit een doel op zich zijn.’

Voor veel fietsers is de situatie op het kruispunt Maliebaan onduidelijk, zo meldt de partij in een persbericht. Dat komt mede doordat het voetgangerslicht zes seconden eerder op groen springt dan het stoplicht voor fietsers. Daardoor is het verleidelijk om door rood licht te rijden. Maar de politie deelt hier boetes voor uit, zelfs op een rustige zondagavond.

Student & Starter heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Het vindt handhaving van regels prima, maar wil ook dat wordt nagedacht over een effectieve inzet daarvan.

Volgens de cijfers van het CJIB waren er in 2017 ‘slechts’ 488 staandehoudingen voor fietsen door rood. Daarvan waren er 325 op het kruispunt Maliebaan. In 2018 ging het om 676 staandehoudingen voor hetzelfde vergrijp, waarvan maar liefst 518 op het kruispunt Maliebaan. Dit jaar waren tot 1 oktober er al 1214 staandehoudingen, met het kruispunt Maliebaan met 548 stuks nog altijd aan kop.