Bruis!

Bij sjoelen draagt iedereen vooral een steentje bij aan Bacchus

Verslaggever Jelle de Ru kijkt geregeld achter de muren van een vereniging, gaat een avondje mee uit of drinkt gezellig een drankje op een evenement. Belangrijkste vraag: op welke plek in onze Domstad zijn de beste borrels? Deze week: De maandelijkse borrel van de Utrechtse studenten sjoelvereniging Bacchus.

Sfeer: Zo gezellig dat ze amper tot sjoelen komen
Minpuntje: Iets te veel speciaal bier gedronken, dus de volgende collegedag ging moeizaam
Jelle scoorde 42 punten op zijn eerste poging (het verenigingsrecord is 100).

Op de Nachtegaalstraat zit café Refter. Het is een café waar je in eerste instantie makkelijk aan voorbij loopt. Maar als je het hebt gevonden, ben je ineens blij dat je weet van het bestaan. Zeker als je op de avond komt wanneer USSV Bacchus bijeenkomt. Een keer per maand neemt preses Christiaan Erasmus (22) een sjoelbak mee naar het café, nodigt de leden van de vereniging uit en gaan aan de borrel. De vereniging is vernoemd naar de Romeinse god van de wijn en dronkenschap.

Sjoelen, dat normaal een vrij bejaard imago heeft, zou je in eerste instantie niet gelijk zien als een studentensport. Maar ook hiervan valt prima een drankspel te maken: als de steen uit de baan vliegt, moet je traditiegetrouw het glas leegdrinken. Erasmus: ‘Sjoelen is echt zo’n gezelligheidsport. Als je een sjoelbak neerzet, dan wordt het gelijk leuk.’
Volgens hem is dit ook de enige studentensjoelvereniging van het land. ‘Daarmee zijn wij natuurlijk ook gewoon de leukste.’

De sjoelvereniging zag eind 2017 het licht, toen een groep vrienden aan het brainstormen waren wat ze gingen doen met de UIT. Als groep wilden ze een studentenvereniging promootten, maar iedereen kwam van een andere vereniging. Erasmus: ‘We zijn als grap de stad in gegaan met een sjoelbak, hadden een website en een email gemaakt en zijn mensen gaan benaderen. We hoorden alleen maar goede verhalen.’

Zo werd Bacchus geboren, een vereniging, die echt een vereniging is, maar met een dikke knipoog. De jaarlijkse contributie is een tientje.

De opkomst vanavond is wat summier omdat Ajax speelt. Toch is het met tien man en een kinder-sjoelbak behoorlijk gezellig. Er waren wat logistieke problemen, dus daarom kon de grote sjoelbak ook niet mee, maar dat maakt niet uit want als lid bij Bacchus ‘hoef je ook eigenlijk niet te kunnen sjoelen,’ aldus Erasmus. De naam Bacchus werd gedurende de avond dan wel weer eer aan gedaan.

Onze verslaggever, Journalistiek-student Jelle de Ru, komt wellicht ook graag op jullie feestje, borrel, bijeenkomst. Wil je hem uitnodigen? Mail ons: trajectum@hu.nl