Achtergrond

Bij sportcentrum Olympos is het na de coronaversoepelingen ‘nog niet back to normal, maar het gaat de goede kant op’

Voetbaltraining bij Olympos - Foto: Kees Rutten

Door de coronaversoepelingen die vandaag zijn ingegaan, mogen sportscholen hun deuren openen onder voorwaarden. Sportcentrum Olympos op het Utrecht Science Park mag sinds vandaag weer studenten verwelkomen. ‘Er is een redelijke aanloop.’

Om studenten tijdens de lockdown nog enigszins fit te houden, organiseerde Olympos online work-outs. Ook hield het buiten kleinschalige fitnesstrainingen onder een afdakje. Maar: ‘Twee personen, een trainer en wat gewichten is toch wel heel beperkt,’ vertelt algemeen directeur van Olympos Cees Verhoef. Hij is blij dat het sportcentrum weer open mag.

Nu de versoepelingen intreden, ziet hij dat studenten meer interesse tonen in fitness. ‘Er is een redelijke aanloop, doordat ze van tevoren moeten reserveren.’ Verhoef verwacht dat de drukte geleidelijk aan groeit.

Gezamenlijk sporten

Ook buiten sporten is weer toegestaan, op anderhalve meter afstand. In groepen van maximaal dertig personen, die niet meer leeftijdsgebonden zijn, kan er weer gewerkt worden aan de lichaamsbeweging. ‘Dat betekent dat studenten en HU-medewerkers gezamenlijk kunnen sporten’, aldus Verhoef. Wedstrijden zijn overigens nog niet toegestaan.

Ook in de binnenruimtes zijn er nog een aantal beperkingen om veilig te kunnen sporten, vertelt Verhoef. ‘Er mogen maximaal dertig mensen in dezelfde ruimte zijn en groepjes mogen uit maximaal twee personen bestaan.’ Door deze maximale bezetting, kan je dus niet zomaar komen trainen bij Olympos. Het sportcentrum hanteert daarom time-slots, waarbij een gezondheidscheck verplicht is.

Verder zijn de kleedkamers en het sportcafé nog gesloten, zijn er verplichte looproutes en krijgen verenigingen de vraag of ze zich aan de protocollen van hun bond willen houden. Contactsporten als hockey en voetbal mogen namelijk in groepen trainen, maar moeten daarna wel anderhalve meter afstand houden. ‘We zijn nog niet back to normal, maar het gaat de goede kant op. We gaan mee met wat kan en mag, op een nette manier. Daar passen we ons aanbod op aan.’