Bill Gates doneert miljoenen aan Universiteit Twente

De Universiteit Twente heeft 7,5 miljoen dollar (5,5 miljoen euro) in de wacht gesleept van de Bill & Melinda Gates Foundation. Met het geld wordt via satellietbeelden onderzoek gedaan naar kleinschalige landbouw in Afrika en Azië.

'Ons onderzoek richt zich in eerste instantie op de afbakening van akkerland', zegt projectleider Rolf de By van de Twentse faculteit Geo-informatie wetenschappen en aardobservatie. 'Daarna willen we achterhalen welk oogstsysteem de boer op de afgebakende stukken grond gebruikt: gaat het om een systeem uitsluitend voor maïs, of verbouwt de boer ook bonen? Vervolgens willen we weten hoe de gezondheid van het gewas is en hoe de groei zich ontwikkelt.

Kleine boeren
Twente voert het project uit met een hele reeks internationale partners in landen als Mali, Australië, Mexico en Bangladesh. Uiteindelijk is het de bedoelding dat de oogsten van kleine boeren in ontwikkelingslanden stabieler en duurzamer worden, waardoor hun inkomen ook stabieler wordt en er ruimte komt voor economische ontwikkeling.

Het bedrag van 5,5 miljoen is een flinke onderzoekssubsidie. De prestigieuze Spinozapremie bedraagt bijvoorbeeld 2,5 miljoen euro, de Prijs Akademiehoogleraren is een bedrag van 1 miljoen en de advanced grants van de European Research Council kunnen oplopen tot maximaal 3,5 miljoen.

Eerste keer
Het is de eerste keer dat de universiteit Twente een subsidie ontvangt van de Bill & Melinda Gates Foundation. Andere Nederlandse universiteiten gingen Twente voor, maar de bedragen waren over het algemeen veel lager.

Foto: Severin Nowacki Cropping