Bindend StudieAdvies? Bij Hogeschool Rotterdam kan iedereen doorstuderen

Hogeschool Rotterdam schort dit collegejaar (2019/2020) het bindend studieadvies op. Dat betekent dat iedereen aan die hogeschool kan doorstuderen. Op de site melden de Rotterdammers: ‘De hogeschool sluit niet uit dat studenten op enig moment wel een bsa krijgen, maar aan dit advies zullen geen negatieve consequenties worden verbonden.’

Dat meldt de Hogeschool Rotterdam, ook via Profielen.

Het is nog afwachten hoe andere hogescholen en universiteiten dit gaat doen. Later deze week heeft het ministerie van Onderwijs hierover overleg. De koepelorganisaties Vereniging Hogescholen en VSNU hebben nog geen standpunt ingenomen over wat hiermee te doen.

Binnen de HU geldt bij de meeste opleidingen de regel dat studenten in het eerste jaar 50 ECTS moeten halen voor een positief advies. Al in 2018 besloot de HU om een soepeler variant mogelijk te maken. Opleidingen kunnen sindsdien kiezen of ze een BSA hanteren. Bij de voltijds opleidingen maakt Mondzorgkunde gebruik van deze mogelijkheid.