Binnen drie jaar een grotere (en goedkopere!) supermarkt in de Uithof

Foto: Kees Rutten

Goed nieuws voor studenten die op de campus wonen en HU-volk dat tussendoor vaak een boodschapje doet: er komt waarschijnlijk binnen drie jaar een grotere en goedkopere supermarkt in de Uithof.

Het is de bedoeling dat er tussen 2024 en 2026 een supermarkt van 750 vierkante meter in het Utrecht Science Park zal komen (ter vergelijking: de SPAR university is 400 vierkante meter). Dat lieten de burgemeester en wethouders van Utrecht vrijdag 23 juni aan de gemeenteraad weten. Na overleg met Universiteit Utrecht, die grotendeels de grond van het USP beheert, is een plan gemaakt over toekomstige supermarkten. Ook bouwbedrijf Kondor Wessels Projecten (KWP) dacht mee.

Het doel van het vergroten van de supermarkt is om een groter en goedkoper assortiment te kunnen aanbieden, meldt de raadsbrief. Dat klinkt veel studenten vast als muziek in de oren. Universiteit Utrecht zoekt naar een bestaand gebouw voor de nieuwe supermarkt. Welke supermarkt het wordt en of de huidige SPAR university dan blijft, is nog niet bekend, meldt DUB.

Lange termijn

Er zijn al langer wensen voor een grotere supermarkt in het USP, maar tegenstanders zeiden dat een grote supermarkt niet genoeg klanten zou trekken. Vorig jaar startte de PvdA een petitie voor een supermarkt.

Het bouwbedrijf KWP liet een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren, waaruit blijkt dat er wel genoeg animo is voor een grote supermarkt. De gemeente is van plan om in 2032 een nóg grotere supermarkt te openen (900 vierkante meter), op de plaats waar nu de SPAR university zit. Aan de Archimedeslaan wordt momenteel gebouwd aan ongeveer 1550 studentenwoningen. Daar zal ook een supermarkt komen, maar dat duurt nog even (waarschijnlijk in 2030).