Achtergrond

Hoe duur is de SPAR in De Uithof nou eigenlijk?

Foto: Kees Rutten

De SPAR University: je haalt er waarschijnlijk wel eens een broodje tijdens de lunch. Misschien koop je er je boodschappen. Of vind je dat te duur? In de Week van het Geld zoekt Trajectum uit hoe duur de SPAR nou eigenlijk is.

‘Nou ik zou niet op de Uithof willen wonen. Je hebt hier niet eens een supermarkt. Alleen die f*king dure SPAR’, zegt een student tegen twee andere studenten bij de ingang van HL15. ‘Dus dan moet je super ver fietsen naar het centrum’, vervolgt hij.

De drieduizend studenten die in Utrecht Science Park wonen, kunnen kiezen: boodschappen doen bij de SPAR University UU (Heidelberglaan 1b), of fietsen naar de AH, Jumbo of PLUS. De AH is het meest dichtbij: 2,8 kilometer fietsen.

Maar hoe duur is de SPAR nou eigenlijk? Trajectum neemt de proef op de som, en vergelijkt de SPAR met de Albert Heijn. Met negen willekeurige producten in ons winkelmandje was het eindbedrag 21,05 euro bij de SPAR. Dezelfde producten kosten 20,97 euro bij de Albert Heijn.

De SPAR is bij de meeste producten iets duurder, maar niet bij alles. Kijk maar naar de Dreft of chips. Een krat Heineken kost bij de SPAR 19,49 euro en bij de AH 19,98 euro. Hertog-Jan is dan wel weer duurder bij de SPAR. 19,79 euro, tegenover 18,89 euro bij de AH.

‘Scheelt 5 á 10 cent’

SPAR University UU: ‘We zijn een kleine organisatie, dus dan koop je ook kleiner in. Maar als je de prijzen gaat vergelijken met een reguliere grotere supermarkt, ligt het niet heel ver uit elkaar. Het scheelt 5 á 10 cent per product. De perceptie is dat we duurder zijn, maar kleinere flesjes drinken of broodjes to go zijn altijd wel duur. Als wij er niet waren, zat hier misschien een AH To Go. Die is nog duurder.’

Een vergelijking:

Petitie

Vorig jaar startte een kandidaat-gemeenteraadslid van de PvdA een petitie voor een ‘echte’ supermarkt in het Utrecht Science Park. De huidige supermarkt, de SPAR dus, is te klein en te duur, zei de partij. De petitie werd duizend keer ondertekend, en de gemeenteraad stemde in met de motie om hiermee aan de slag te gaan. Toch zijn er op korte termijn nog geen plannen. In een visieplan voor 2040 staat niet dat er zeker weten plek is voor een supermarkt.

Misschien komt er een nieuwe supermarkt aan de Archimedeslaan, waar sinds 2023 nieuwe woningen worden gebouwd. Maar ook dat is nog niet zeker. Daar moeten ze vast nog even over sparren.