Biton maakt fietsen kleurrijk voor de Ragweek

Het is Ragweek: studentenverenigingen organiseren zeven dagen lang activiteiten voor het goede doel. Met op zondagmiddag: fietsen pimpen voor 4 euro bij gezelligheidsvereniging Biton.

‘Is het nog niet groen genoeg?’, roept een lid van Biton tegen HKU-studente Anouk O’Leary (19), die in de achtertuin van de vereniging geconcentreerd bezig is met het overspuiten van haar fiets. ‘Nee, het moet groener!’ roept een ander lid. Anouk laat zich niet afleiden. Ze wil haar zwarte fiets omtoveren in een gifgroene gettobike, zodat ze hem beter terug kan vinden in het donker. Daarnaast wil ze ook het goede doel steunen.

In de achtertuin van studentenvereniging Biton laten leden zondagmiddag 6 maart hun fiets voor 4 euro overspuiten. De opbrengst gaat in het kader van de Ragweek naar Stichting Kindia en Stichting Kinderdroomwens. ‘Er worden veel fietsen gestolen in Utrecht. Als je je fiets een vreemd of leuk kleurtje geeft, wordt hij minder snel gejat,’ zegt psychologiestudente Natasja Arends (21). Ze is hoofd van de Ragcie, de Biton-commissie die geld ophaalt voor de Ragweek. ‘Vorig jaar hebben we ook fietsen gepimpt en toen bleek het een succes te zijn. Daarom wilden we het dit jaar weer proberen.’

Het fietsen pimpen was niet de enige activiteit van de Ragcie dit jaar. Met een biercantus, een feestje waar je voor 50 cent een nummer aan kon vragen en het verkopen van koekjes, pizza’s en loten heeft de commissie tot nu toe ongeveer 200 euro opgehaald. ‘Vorig jaar werd er ongeveer 500 euro opgehaald. Wij hopen hier overheen te gaan,’ zegt Natasja. ‘We hebben ook nog een Magic: The Gathering toernooi en een breiworkshop gepland.’

Ondertussen gaat het fietsen pimpen lekker door in de tuin van Biton. Na een tijdje komen Katinka van der Pol (21) en Astrid Wittermans (21), twee bestuursleden van Stichting Ragweek, even checken of alles goed gaat. Ze proberen overal langs te gaan. ‘Bij de andere verenigingen gaat het ook goed,’ laten ze weten.

Het fietsenspuiten wordt bruut verstoord als er plotseling een donkere lucht aan komt zetten. ‘Gaat het nu regenen? Ik hoop van niet!’ roept Natasja, terwijl ze snel naar binnen rent om op buienradar te kijken. Niet veel later slaat het noodlot toe en begint het met regenen. De inmiddels groene fiets van Anouk wordt snel door een paar Biton-leden naar binnen gedragen zodat de verf kan drogen. Informatica-student Alex Leestemaker (20) kan door de regen zijn fiets niet meer buiten overspuiten. Gelukkig mag hij een paar spuitbussen lenen, zodat hij thuis zelf zijn fiets kan pimpen. En dat wil hij graag, want zijn fiets is op dit moment veel te saai. Het goede doel is ook een motivatie voor Alex om zijn fiets een ander kleurtje te geven. ‘Als het niet voor het goede doel was, had ik gewoon zelf een goedkope spuitbus gekocht om mijn fiets over te spuiten.’ Nu het geld naar de Ragweek gaat, heeft hij het er wel voor over om 4 euro te betalen.

Trajectum doet verslag van de Ragweek. Check onze website voor het laatste nieuws en onze Facebookpagina voor foto’s van dit evenement.