Columns

4 must-read boeken

Yolande Tump is vierdejaars student journalistiek en blogt wekelijks over haar belevenissen.

Nog maar een paar maanden voordat ik mijn vleugels uitsla en de wijde wereld in ga. Voor die tijd wil ik jullie mijn vergaarde boekenkennis wel meegeven. Hier zijn vier boeken die je gelezen móét hebben voordat je van school gaat.

De Boekendief
Een negenjarig meisje uit Nazi-Duitsland wordt weggestuurd naar een pleeggezin, waar ze door het verschuilen van een jood meer leert over boeken, en het leven.
Waarom: Omdat je na het afstuderen het besef moet hebben dat boeken lezen cruciaal is. ‘Words are life, Liesel.’ Daarnaast is het boek verteld vanuit het oogpunt van de dood, wat een beetje luguber, maar wel vernieuwend is.

Een weeffout in onze sterren
De doodzieke Hazel is drie jaar geleden opgegeven, maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor onbepaalde tijd. Genoeg om een studie op te pakken, en tot over haar oren verliefd te worden.
Waarom: Minimaal één keer in je prevolwassen leven moet je de ogen uit je kop hebben gehuild om een niet-bestaand liefdesverhaal. Een weeffout in onze sterren is een van de mooiste boeken wat ik ooit heb gelezen, en leert je alles over het hebben van een volledig leven in de korte tijd die ons is gegeven. Must-read!

De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween
Allan wordt honderd, en kort voordat het bejaardentehuis zijn verjaardag viert, klimt hij uit het raam en verdwijnt in de nacht om een serie geweldige avonturen te beleven.
Waarom: Omdat Allan de stoerste bejaarde is die ooit heeft ‘geleefd’, je enorm moet lachen om alle rare situaties waar hij in komt en hij laat zien hoe raar je leven kan lopen. De nostalgie maakt het plaatje helemaal compleet.

Uit de bergen kwam de echo
Pari en Abdullah zijn broer en zus, én onafscheidelijk. Maar als ze wel worden gescheiden zet dat tientallen jaren later nog steeds een reeks ingrijpende gebeurtenissen in gang.
Waarom: Khaled Hosseini is een van de beste schrijvers van deze tijd, en zijn boeken laten je niet meer los. Zijn manier van schrijven, de karakters die je in korte tijd leert kennen, de informatie die je opdoet. Je kan er niet om heen: zijn boeken moet je gelezen hebben.