Columns

Accountmanagement

Gisteren opende directeur Hans Monpellier van het Instituut Marketing & Commerce (vallend onder de Faculteit Economie & Management) een instituutsdag. Hij gaf een ruwe schets van op handen zijnde veranderingen, ingezet door de tijdelijke faculteitsdirecteur Eric Fischer, die inhouden dat de plannen van Arnick Boons enigszins teruggedraaid worden. Het zijn de golfbewegingen die niet door het weer, maar door de kapiteins op het schip worden veroorzaakt.

Eind vorige eeuw mocht ik lesgeven aan deeltijdstudenten op de zogenaamde Rabobank Academie, ons Centrum voor Contractonderwijs. Het vak heette accountmanagement. Belangrijk voor de Rabobank, want een medewerker moet een intermediair zijn tussen de klant en de bank, en zorgen voor een langdurige relatie met twee tevreden partijen, die de bank wel optimaal rendement moet opleveren. Een accountmanager moet communicatief sterk zijn.

Heel vaak is gesproken over accountmanagers op het praktijkbureau. Echter, pas tien jaar nadat wij het zelf predikten, gaan we er aandacht aan besteden. In beleidsplannen staat al jaren dat we moeten streven naar regionale samenwerking met het bedrijfsleven. Daadwerkelijk is er tot op heden weinig gebeurd, omdat het alleen maar op papier staat. Maar de juiste mensen zijn er nog niet voor aangenomen, met voldoende ondersteuning qua tijd en geld. Gaat dat nu wel gebeuren?