Columns

Anglo-Amerikanisme zet door

Minister Bussemaker heeft twaalf basisscholen in ons land aangewezen waar volgend jaar lesgegeven wordt in het Nederlands en in het Engels. De Anglo-Amerikaanse invloed dendert door. Op de FEM hebben docenten zonder master een MBA gehaald bij de TiasNimbas Business School, onderdeel van de Tilburg University. Complimenten voor hen. Kosten voor de HU zo’n dertigduizend euro per docent. Opmerkelijk is dat in de brochure van TiasNimbas niet eens verteld wordt dat MBA staat voor Master of Business Administration, omdat dit al ingeburgerd zou zijn. Alle studenten die binnenkort aan de FEM afstuderen zijn dan Bachelor in Business Administration, ongeacht aan welk instituut ze hebben gestudeerd.

De leiders in ons land, of het nu in de politiek is, in het bedrijfsleven of in het onderwijs, ze laten zich overdonderen door de Amerikanen. Hun academische tijdschriften en boeken kunnen ze lezen. Maar tegenwoordig heeft men moeite met Franse, Duitse of Spaanse teksten, waar ook hele verstandige dingen in gezegd worden. De Amerikanen zeggen dat vertrouwen goed is maar controle beter. Dat daardoor rampen zijn veroorzaakt, wordt naar de achtergrond gedrukt; ook dat we controle op controle krijgen. Terwijl we op het vaste land van Europa in het verleden juist vertrouwden op de individuele verantwoordelijkheid, ook in het onderwijs.