Columns

Ann en Kiziah in Washington

Studenten die meer doen dan alleen studeren, zogenaamde buitenschoolse, of extra-curriculumactiviteiten, komen nog eens ergens. Een aantal keer per jaar kan je als student een trip maken naar een ander land, meestal in een lesvrije periode, waarvoor je ook nog enkele studiepunten kunt krijgen. Alweer bijna twee jaar geleden kon je inschrijven voor een trip naar Kenia gericht op studenten van verschillende faculteiten. Ik was een van de drie begeleiders. Onze studenten kregen steun van studenten van de MOI University in Eldoret, die ook participeerden in hun vakantie. Onderling is via Facebook nog veel contact.

Daar kan je lezen dat twee van die Keniaanse studenten inmiddels een gesponsord bezoek hebben gebracht aan Amerika. Kiziah Philbert, die we mister MO(o)I noemden, heeft een stichting opgezet om arme kinderen te helpen. De Verenigde Naties nodigden ondernemende jongeren uit ontwikkelingslanden uit en Kiziah was daarbij.

Ann Wanjiku Mwangi ging na haar bachelor vrijwilligerswerk doen bij de National Youth Bunge Association, een organisatie voor jonge politiek geïnteresseerden in Kenia. Door sponsoring van de United States Agency for International Development (USAID) mocht zij afgelopen week naar een congres in Washington DC, waar zij sprak over de Keniaanse verkiezingen. Twee voorbeelden van studenten die meer willen doen dan alleen dat wat op het rooster staat.