Lucella Carasso zegt in een interview in Het Parool van 21 juli dat er journalistieke opleidingen te over zijn, maar dat je het echte werk pas leert in de praktijk. Terwijl ze inmiddels al jaren voor de radio presenteert, bezoekt ze jaarlijks nog haar coaches, Judith Bosch en Anne Boermans. "Van hem heb ik vooral de psychologie van het vragen stellen geleerd. Een wat-vraag is concreter dan een hoe-vraag." Lucella noemt dit haar 'apk-keuring'.
Hoeveel van onze docenten laten zich jaarlijks 'nakijken'? Om de vergelijking met de autokeuring vast te houden: het gaat erom of het huidige lesgeven nog soepel loopt, zonder mankementen. Als de auto extra's heeft gekregen, is dat natuurlijk fijn voor de bestuurder. Net zoals docenten cursussen kunnen volgen, seminars en congressen kunnen bezoeken om hun kennis op peil te houden of bij te spijkeren.
Dat 'bijleren' is erg belangrijk. Het gaat echter niet alleen om kennis, maar het gaat ook om of het lesgeven nog steeds aansluit bij de huidige studenten. Houden onze docenten nog gelijke digitale tred met onze studenten, of is dit slechts die kleine groep Yammer-adepten? Zou de HU-doelstelling van honderd procent van de HU-docenten moet in 2017 een master hebben, niet uitgebreid moeten worden met een periodieke digitale apk-keuring?