Columns

ASICS adopteert plan studenten

Sportschoenenmerk ASICS, bekend om zijn (hard)loopschoenen, richt zich ook op de ‘kleinere sporten’, zoals hockey, volleybal en korfbal om daar een leidende positie te veroveren. Dit zijn sporten waaraan de merken Nike en adidas minder aandacht besteden. Martijn Gregoire, FEM-docent sportmarketing, werkte vroeger bij ASICS en heeft onder andere daarvandaan enkele gastsprekers gehaald.

Maar in periode C lag het initiatief bij de studenten die een opdracht uit de sport- & entertainmentbusiness moesten werven. Niet verwonderlijk dat een groep bij ASICS uitkwam waar ze gevraagd werden het succesvolle productassortiment in Italië op de Nederlandse markt te introduceren.

In ons land gebruiken de rugbyers verschillende soorten voetbalschoenen, terwijl de sport wel degelijk een eigen soortschoen vereist. Door het assortiment iets aan te passen, het organiseren van clinics en het sponsoren van een internationaal rugbytoernooi in Amsterdam, verwachten de studenten een positief resultaat.

Met de presentatie van hun marketingplan scoorde de groep studenten het beste van alle derdejaars klassen van het Institute Marketing & Commerce en ontvingen ze de MarketingTrofee. Nog waardevoller is dat na het zien van de presentatie, ASICS besloot het plan daadwerkelijk uit te laten voeren, wellicht tijdens een afstudeerstage door een student. Een voorbeeld van samenwerking tussen hogeschool en bedrijfsleven.