Columns

Bestaat de Hogeschool Utrecht in 2020 nog?

Vanmiddag gaf Geri Bonhof, al sinds 2003 voorzitter van het College van Bestuur van de HU, een toelichting aan gepensioneerde HU-medewerkers op het deze week door de medezeggenschapsraad goedgekeurde strategische plan Hogeschool Utrecht in 2020. De ruim twintig vitale oudjes hadden zich terdege voorbereid, want ze hadden het concept al opgestuurd gekregen en hebben meer tijd om dit door te nemen dan de gemiddelde docent.

Bonhof presenteerde de hoofdlijnen en wees op vorige plannen, Koers 2012, herijkt in 2010, toen verscheen Koers 2012+, waarin de uitkomsten van het landelijke rapport Veerman zaten verwerkt. Daarna sloten alle hogescholen een 'prestatieakkoord' onder staatssecretaris Halbe Zijlstra. Als een soort kartel spraken de hogescholen in de Randstad af dat ze zich niet zouden laten verleiden tot het uitspreken van verwachtingen die niet waargemaakt konden worden.

Voor de aanleiding tot het schrijven van dit plan noemt Bonhof drie punten:
1. De sterk veranderende omgeving
2. Veranderende eisen beroepsbeoefenaren
3. Herijking strategie op een stevig fundament.

Daarvoor zijn ontbijtsessies georganiseerd met leden van de Raad van Toezicht, partners uit de regio, strategische partners, studenten en oud MUST-studenten. Die laatste groep gaf aan dat er wel wat strenger en zakelijke lesgegeven kan worden, en dat er een te grote kloof is tussen de HU en het werkveld.