Columns

Bevlogen docenten

Afgelopen woensdag sprak wetenschapsjournalist van de Volkskrant, Mark Mieras, op een bijeenkomst van Mediastages. Mark schreef ook twee boeken, Ben ik dat? en Liefde, die beide gaan over het jongerenbrein. 'Wat de hersenen ons vertellen over stagiairs' was het onderwerp van zijn presentatie, die hij verlevendigde met korte filmpjes en aardig wat 'weetjes'. We hebben 90 miljard hersencellen en 100 biljoen verbindingen, net zoveel als alle blaadjes van de bomen in het Amazone regenwoud.

Tot het 25e jaar zijn de hersenen nog in ontwikkeling en in de periode tussen je 18e en 25e wordt bepaald wat voor soort persoon je wordt. De scholen en helemaal de stageperiodes spelen dus een belangrijke rol in de ontwikkeling van de adolescent. Nog steeds hebben die behoefte aan psychologische helderheid.

Een grote fout die op de loer ligt: met internet is alles opzoekbaar, dus hoef ik het niet te onthouden. Maar kennis moet je verwerven, dat moet verankerd worden om je te helpen inzicht te krijgen. Een student moet leren zijn eigen verhaal te vertellen, successen ervaren. Uit onderzoek naar wat een goede docent is onder studenten komen vier woorden naar voren: vakkennis, uniciteit, bevlogenheid en eerlijkheid, die samengevat kunnen worden onder het woordje authenticiteit. Hoeveel bevlogen docenten telt de Hogeschool Utrecht?