Columns

Blog: Van De Uithof naar Qatar

Journalistiekstudenten Robert Smid en Christel van der Meer mogen naar het filmfestival van Qatar om daar hun documentaire te tonen. Voor Trajectum bloggen zij over hun belevenissen.

Toen wij vorig jaar april nog hard in de weer waren met onze documentaire voor het vak Campusdoc, was de setting duidelijk. De editruimte was onze huiskamer. Monteerprogramma Final Cut Pro was onze beste vriend. Voor ons gevoel was een retourtje Utrecht-Weert vaker aan de orde dan dat we richting huis gingen.

Nu, een jaar later, zijn de rollen ietwat anders.

Hoi vanaf het Aljazeera International Documentary Filmfestival in het Sheraton te Doha, Qatar.

Centraal in onze documentaire staat profvoetballer Frank van Kouwen, waarbij in december 2010 darmkanker werd geconstateerd. Daarnaast werd hij enkele maanden later aan de kant gezet door zijn toenmalige club VVV-Venlo. Het betreft het verhaal van een sportman die door de diepste dalen gaat, maar vastberaden is om sterker uit de strijd te komen. De wedstrijd van zijn leven.

Wat volgde was een mooie 9 van de docenten en een geweldige première op het CampusDoc Filmfestival in het Louis Hartlooper Complex in Utrecht. Maar een aantal maanden later waren we van mening dat het nog niet klaar was. We besloten om een aantal filmfestivals aan te schrijven over de gehele wereld. Bij de eerste de beste was het direct raak: Aljazeera wilde hem graag vertonen op hun festival. En daar moesten we natuurlijk bij zijn.

Woensdag zijn we op het vliegtuig gestapt, donderdag zijn wij direct aan de beurt. Via deze blog houden we jullie op de hoogte van onze belevenissen in Qatar.