Columns

Blog: Van De Uithof naar Qatar (3): Once in a Lifetime!

Journalistiekstudenten Robert Smid en Christel van der Meer toonden op het filmfestival van Qatar hun documentaire. In hun laatste blog voor Trajectum: niet gewonnen, wel een Experience!

Als journalistiekstudenten met een ware liefde voor sport is het Midden-Oosten een paradijs. De mensen in het gebied zijn werkelijk idolaat van sport, vooral voetbal. Apart, omdat ze er eigenlijk geen donder van kunnen. Qatar is dan wel een voetbalgek land, maar op volle stadions hoef je hier absoluut niet te rekenen. Nee, de Qatari kijken veel liever naar buitenlandse competities op tv. Aljazeera is daar op ingesprongen. En hoe: de sportafdeling kent maar liefst zestien zenders.

Via medestudent Anouar Amrani zijn we in contact gekomen met Mohammed Ammor, de directeur van Aljazeera Sport News Channel. Hij nam op de zaterdag, de dag dat het sportgeweld over de hele wereld compleet losbarst, bijna drie uur de tijd voor ons. Wat we in het gloednieuwe – 'almost done' – pand tegenkwamen zullen we waarschijnlijk in Nederland nooit zien. Studio's met een waarde van tientallen miljoenen, gecombineerd met de beste en mooiste faciliteiten. Onder het genot van een kop thee in zijn kantoor – er hangen zeven tv's over twaalf vierkante meter – hebben we gesproken over onze eigen documentaire en hij gaat ons helpen. Wie weet dat 'Wedstrijd van zijn leven' binnenkort dus te zien is op de Arabische televisie…

Zondagavond werd er een punt gezet achter het festival. Maar niet voordat er opnieuw met een grote show werd afgesloten. Opnieuw konden miljoenen mensen de verrichtingen live via Aljazeera volgen en zaten wij, toch ietwat gespannen, in een schitterende zaal.

We hebben helaas geen prijs gepakt; tweede werd een Kyrgizische productie en China ging er met de eerste prijs vandoor. Maar eerlijk gezegd waren we daar helemaal niet mee bezig. We waren bezig met een groot avontuur voor beginnende filmmakers. Dit was een Once in a Lifetime Experience voor ons. In een paar dagen hebben we een prestigieus festival meegemaakt, documentairemakers over de gehele wereld leren kennen en een vreemd land gezien.

Één ding is zeker: wij zijn voorlopig nog niet klaar. 'Wedstrijd van zijn leven' gaat de wereld over. Althans… Wij gaan daar keihard mee aan de slag!