Columns

Boeksuggesties voor in de kerstvakantie

Professor Randy Pausch gaf in 2007 een presentatie Really Achieving Your Childhood Dreams van ruim vijf kwartier op de Universiteit van Pittsburg en noemde dit zijn ‘last lecture’. Hij leed namelijk aan alvleesklierkanker en had te horen gekregen dat hij nog maar een half jaar te leven had. Hij voelde zich echter uitstekend en demonstreerde dit met een aantal push-ups. In juli 2008 overleed hij en vlak daarna verscheen zijn presentatie in boekvorm. Sinds die tijd staat het boek hoog in verkooplijstjes.

Ook nog in de deze week verschenen top-75 best verkochte Education Books van 2013 volgens de New York Times. Randy Pausch staat op de vijfde plaats. Als je liever kijkend dan lezend de inhoud tot je wil nemen: http://www.cmu.edu/randyslecture/

Sommige boeken zijn als e-book of in gedrukte vorm of in beide verkrijgbaar. Het is de eerste keer dat The New York Times zo’n lijst publiceert, die niet alleen gebaseerd is op verkoopaantallen, maar op wat journaliste Deborah Hofmann relevante titels vond. Haar mening fundeerde zij op verschenen recensies en gesprekken met experts uit de onderwijswereld. De top-3:
1. America the Beautiful (B. & C. Carson)
2. Thinking, Fast and Slow (D. Kahneman)
3. How to read Literature like a Professor (T. Foster).