Columns

Brainstormen op de HU

Ik las een artikel in de New Yorker dat gaat over het ontstaan van brainstormen en wat het oplevert. De naam brainstorm komt uit het boek 'Your Creative Power'  (1948) van Alex Osborn (de O van reclamebureau BBDO). Al meer dan een halve eeuw wordt er gebrainstormd. Ook op de Hogeschool Utrecht. Het liefst met gelijkgestemden om verbeteringen ergens in aan te brengen of om nieuwe ideeën te laten opborrelen.

Het eerste wetenschappelijke onderzoek (Yale University, 1958) over brainstorm-technieken toonde aan dat als je in je eentje nadenkt je twee keer zoveel resultaat hebt als wanneer je dat in een groep doet. Het kan echter geen kwaad om met die ideeën dan weer bij elkaar te komen. Volgens Osborn mocht je niet negatief reageren. Onzin, latere onderzoeken (Berkeley University, 2003) gaven aan dat als er gedebatteerd wordt, je 20 procent beter scoort.

Echt originele ideeën krijg je door de voorspelbaarheid achter je te laten (dus niet blauw: lucht, water). Verkeerde antwoorden stimuleren juist onze creativiteit. In de huidige reclamewereld werken niet voor niets kleine groepen (copywriter en art-director met soms een strateeg), want zo krijg je de beste campagnes. Vaak worden 'buitenbeentjes' gevraagd om mee te doen voor een frisse kijk. Welke 'gek' nodigt het CvB uit om mee te denken?