Columns

Bureaucratie

Toen ik bij het Engelse ThornEMI Screen Entertainment werkte, besloot het hoofdkantoor om een financieel expert te sturen om onze financieel directeur te helpen extra rapportages te maken. Die klaagde regelmatig z’n nood, omdat z’n afdeling te veel tijd kwijt was met het maken van al die rapportages, terwijl men aan het gewone boekhouden niet meer toekwam.

Het afgelopen weekend had ik vrienden te eten, die ook in het onderwijs zitten. Ingrid is lerares in de onderbouw op een Montessori-basisschool. “Ik word gek van wat de inspectie voorschrijft en we allemaal op papier moeten zetten. Bijna dertig jaar zit ik nu in het onderwijs en ik ben echt creatief in het bedenken van allerlei spel- en leervormen, maar ik kom er niet meer aan toe. Als ik om tien uur ’s avonds m’n administratie klaar heb, kan ik het niet meer opbrengen om nog iets nieuws voor de volgende dag te bedenken.”

Het is op onze HU niet anders. Stapels beleidsplannen, alles moet vastgelegd worden. Als het maar op papier staat, want dat verlangt de NVAO. Als iets nog niet helemaal goed is, maar je kunt op papier aantonen dat er maatregelen getroffen worden, is het goed. Maar krijgen onze bevlogen docenten wel voldoende ‘vrije ruimte’ om hun vak uit te oefenen?