Men neemt steeds minder tijd om dikke boeken te lezen. Tijdschriftenredacties hebben al in de vorige eeuw besloten om geen lange artikelen meer te plaatsen. Men blijkt nu eenmaal graag korte stukjes te lezen, zoals je die in alle kranten ziet en in tijdschriften. Items in praatprogramma’s op radio en televisie mogen maar enkele minuten duren, anders verslapt de aandacht van de kijker. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals artikelen in het weekblad The New Yorker of VPRO’s Zomergasten.
Infographics zijn populair, omdat je dan in een oogopslag de essentie van een verhaal ziet. Groot afgedrukte getallen met een korte tekst kom je vaak tegen, want men is gek op cijfers, weetjes. Mr. Selfridge vroeg aan zijn personeelschef hoeveel mannelijke werknemers er waren. Het antwoord was ongeveer achthonderd. Nee, zei meneer Selfridge: 949.
In het juli/augstusnummer van maandblad Maarten! staat dat de Nederlanders tussen 1820 en 1840 acht à tien liter pure alcohol per jaar dronken. Een kleine eeuw later zou dat 9,4 liter zijn.
Wat hebben we aan al die feitjes? Je kan er de slimste mens mee worden, als je je eerst opgewerkt hebt tot Bekende Nederlander, want anders word je niet uitgenodigd voor deze gelijknamige televisiequiz met Maarten van Rossem als knorrig jurylid.