Columns

Congresangst?

In 1999 mocht ik het eerste lustrum van de Hogeschool van Utrecht meemaken. Het werd een flop. Er was geen buzz. Met zo'n gigantische populatie studenten en medewerkers zijn er relatief weinig seminars, congressen en feesten op de HU.
Gisteravond was ik in Theater Amsterdam waar PIM (Platform Innovatie in Marketing) en VMC (Vrouwen in Marketing en Communicatie) samen een lustrum vierden. Daarover morgen meer.

Onder de ruim tweehonderd mensen zag ik één ex-HU-docent en twee die nog actief lesgeven. Eén moest iets eerder weg en de andere, Wouter Matthijs, was druk aan het lobbyen om sprekers te recruteren voor het tweede MKB-ondernemerscongres, dat dit voorjaar op de FEM moet plaatsvinden. Het eerste congres, met de Rabobank als partner, was een grandioos succes.

Toen had ik Wouter al gecomplimenteerd, want het bleek dat hij de motor achter dat congres was. Gisteravond hoorde ik dat hij niet alleen de initiatiefnemer en motor was, maar dat het zijn idee is en dat hij de 'eigenaar' van het congresconcept is. De HU is slechts partner en heeft schalks alle schouderklopjes in ontvangst genomen, dat eindelijk eens de regionale MKB'ers over de vloer kwamen. Succes blijkt toch van individuen te moeten komen, die hun eigen tijd in zo'n project steken.